
Podnet sme dostali zo základnej školy. V našej databáze sme informácie o organizácii nemali, preto sme čerpali z verejne dostupných zdrojov, konzultovali s Centrom poradenstva a prevencie v Banskej Bystrici aj s riaditeľom Sunshine House Divadelná a produkčná spoločnosť – Petrom Vojtekom.
Sunshine House – Slnečný dom je zaregistrovaný ako občianske združenie od 15.3.2024, dovtedy pôsobili v rámci bábkového divadla Babadlo v Prešove, ako pobočka v Bratislave. So školami uzatvárajú transparentné zmluvy a v tomto čase sme nenašli žiadne podlžnosti voči štátu. Podobný názov SUNSHINEHOUSE (s rôznym dodatkom) má na Slovensku 22 rôznych organizácií, nenašli sme však medzi nimi prepojenie na túto divadelnú spoločnosť. Združenie má na Tiktoku inú podobu loga domčeka ako na svojej webovej stránke a súvisí to asi s tohtoročným osamostatnením občianskeho združenia. V referenciách síce uvádzajú, kde na Slovensku hrali predstavenia, lenže žiadne iné referencie (pozitívne ani kritické) tam neuvádzajú. Pri skúmaní v nás vzbudila pochybnosti organizácia Sunshine House v USA s rovnakým názvom, je však zameraná na inú problematiku, ktorú prezentujú na YouTube v 3-hodinovom interaktívnom programe. Pán riaditeľ Vojtek nás telefonicky ubezpečil, že nemajú žiadne prepojenie na túto organizáciu z USA.
V tomto čase sme nemali možnosť vidieť celé predstavenie, iba krátku ukážku, a preto nemáme ucelený obraz o kvalite a prínose v prevencii. Pre hromadné kultúrne predstavenia v prevencii (filmy, divadlá, koncerty) platí dôležitá zásada: vždy musí žiakom aspoň na záver ponúknuť východisko a ukázať vekuprimerané, dostupné, konštruktívne riešenie problému aj celej situácie.
V spoločnosti Sunshine House sme nenašli sporné pozadie ideologické ani duchovné pozadie, a preto môžeme odporučiť návštevu predstavenia, je však potrebné vopred overiť a minimalizovať riziká, čo platí vždy pre všetky prevenčné hromadné školské jednorazové akcie: pokiaľ sa dá, vopred navštíviť akciu a posúdiť kvalitu ponuky, zrelosť účinkujúcich (preliečení závislí, laickí lektori, osobný príbeh), dohodnúť s organizátormi záväzné pravidlá fungovania bez skrytých zámerov (vylúčiť komerčnú reklamu, evanjelizáciu, propagáciu cirkvi, politickej strany, iného spoločenstva, pozývanie na iné verejné akcie, nepovoliť rozdávanie propagačných brožúr a letákov nesúvisiacich s témou). A nezabudnúť vopred informovať rodičov.
Pripomíname, že jednorazové hromadné akcie sú najmenej efektívnou formou prevencie, a preto je nevyhnutné vždy začleniť akciu organicky do dlhodobej stratégie prevencie v škole. Ide o to, aby sme cielene dlhodobo ovplyvňovali žiaduce zdravé postoje detí – teda pôsobiť na kognitívnu, emocionálnu aj výkonovú zložku osobnosti (čo o tom viem, čo cítim, ako sa správam). Tému aj problematiku otvorenú v predstavení je nutné posilniť a prehĺbiť ďalšími aktivitami a spracovaním.
- Vopred pripraviť (emocionálne naladiť) žiakov na predstavenie – vysvetliť tému, problém, obsah, formu, osobný príbeh, zistiť a zosúladiť ich očakávania.
- Po predstavení využiť problematiku a pokračovať v spracovaní v iných predmetoch v rámci možností vyučovania. Príklady dobrej praxe:
- slovenčina, sloh – napísať krátku recenziu predstavenia, pozitívne aj negatívne pripomienky, opis pocitov, vymyslieť iný názov, začiatok príbehu, dialógy, záver;
- etika (triednicka hodina) – kruh čo sa mi páčilo, nepáčilo, zaujalo, vytvoriť graficky spoločnú sieť pomoci (helpnet) a umiestniť na nástenku;
- informatika– vyhľadať, kriticky preveriť iné možnosti pomoci, orientácia a hľadanie nápomocných organizácií na mape, overovanie informácií, technické zručnosti ako trvalo blokovať, nahlasovať škodlivé obsahy;
- výtvarná výchova– vytvoriť návrh plagátu s témou a inštalovať celoškolskú výstavu.
Dôležité je aj bezprostredne po emocionálne silnom zážitku počas predstavenia pomôcť žiakom spracovať emócie v malej skupine triedy v atmosfére bezpečia, kde má každý možnosť dobrovoľne vyjadriť svoj názor, pocity, obavy, empatiu s účinkujúcimi – čo prežívali, najsilnejší zážitok, aké city to v nich vyvolalo, aké iné možnosti pomoci by navrhli.
Pri dodržaní uvedených podmienok by hromadné predstavenie mohlo byť zmysluplné ako jedna z mnohých predchádzajúcich aj nadväzujúcich aktivít v prevenčnej stratégii školy, mesta, okresu.
Spracovali: Mgr. Ivana Škodová a Mgr. Michal Šefčík, Integra – Centrum prevencie v oblasti siekt
Banská Bystrica, 2. 10. 2025, neprešlo jazykovou úpravou
