Chybná príčina, Obsahové chyby, Chybné útoky

Chybná príčina

potvrdenie-ucinkuPOTVRDENIE ÚČINKU
Predpokladať, že pozorovaný účinok mohol byť vyvolaný len jedinou príčinou.

“Keď chceme upiecť chleba, musíme urobiť oheň v peci. Babizna zakúrila v peci, takže bude piecť chleba. Nemáme sa čoho báť, Marienka. “

prehliadnutie-pricinzPREHĽADNÉ SPOLOČNÉ PRÍČINY
Predpokladať príčinný vzťah medzi dvoma udalosťami, ktoré sú ale v skutečnosti vyvolané událos treťou.

“To je zaujímavé, že keď si ja dám na obed perník, ty ho musíš jesť tiež. Prestaň sa už po mne opičiť! “

vyvratenie-pricinyVYVRÁTENIE PRÍČINY
Predpokladať, že keď nenastala príčina, nemohlo dôjsť ani k účinku.

“Keď chceme upiecť chleba, musíme urobiť oheň v peci. Babizna ale chleba piecť nechce, takže v peci nie je rozložený oheň. Pokojne tam vlez, Marienka. “

logicky-kruhLOGICKÝ KRUH
Vyvodiť záver, ktorý je rovnaký ako niektorý z predpokladov argumentu.

“Perník je nezdravý, pretože sa po ňom priberá. A priberá sa po ňom preto, že je veľmi, ale veľmi nezdravý, “poučila Marienka babizna.

spolocne-tedaSPOLOČNE, TEDA PRETO
Tvrdiť, že událosť, ktoré sa vyskytujú zároveň, musia byť v príčinnej súvislosti.

“Ježibaba je stará a zároveň je deto. Je hrozné, čo staroba s človekom urobí. “

klin-klinomVYTĹKANIE KLINU KLINOM
Predpokladať, že chyba môže byť opravená inou chybou.

“Hm, tak vy ste zjedli môj perník. Čo s vami urobím? Už to mám, teraz zjem ja vás a budeme vyrovnaný! “

teda-pretoPOTOM, TEDA PRETO
Tvrdiť, že události, ktorá sa vyskytujú po sebe, musia byť v príčinnej súvislosti.

“Všimla si si, že vždy, keď dostanem hlad, je k jedlu perník?”

 

 

Obsahové chyby

ucelove-doplnenieÚČELOVÉ DOPLNENIE
Doplniť čiastkové neoverené či vymyslené predpoklady v snahe zachrániť svoj argument.

“Musím vás zjesť, nemám tu už vôbec nič na jedenie,” tvrdila babizna. “A čo ten perník všade okolo?” Čudovali sa deti. “Perník nie je jedlo, ale maškrta,” odsekla.”

zvodna-nazornostZVODNÁ NÁZORNOSŤ
Popísať okrajovou udalosť farbisto a s detailmi, ktoré majú vzbudiť zdanie, že ide o obvyklý stav vecí.

“Keď nám doma vždy v sobotu po obede otec ukazoval, ako sa na lopatu sadá, rád hovoril, že to so zavretými očami jednoducho nejde. A vy že by ste to dokázala aj poslepiačky?”

potvrdzovacia-slepotaPOTVRDZOVACIA SLEPOTA
Venovať pozornosť len dôkazom podporujúcim náš záver a ignorovať pre dôkazy.

“Vonku dosť fúka, divne to zaškrípalo, a navyše mi to potvrdil aj ten tenký hlas zhora. Áno, perník zo strechy mi zhodil asi naozaj vetrík. “

odputanie-pozornostiODVEDENIE POZORNOSTI

Predložiť nesúvisiace dôvody, fakty a tvrdenia s cieľom zmiasť protistranu.

“Len sa posaďte, starenka. Tá lopata je krásne vyrezávaná. Čítal som, že sa na nej sedí oveľa pohodlnejšie ako na motyke. Vy ste schudli? “

zamlcanieZAMLČANIE
Zámerne pominúť dôkazy, ktoré by odporovali nášmu záveru.

“Budem piecť chleba a vy mi budete pomáhať. Tohto porcovacieho noža si nevšímajte, ten tu mám kvôli myšiam. “

chybna-dilemaCHYBNÁ DILEMA
Predložiť dve riešenia ako jediné možné, hoci vo skutočnosti existujú aj iné riešenia.

“Buď vás oboch rýchlo a bezbolestne upečiem, alebo vás vykrmím perníkom tak, že budete obézni a zahyniete pomaly v strašných mukách. Tak si vyberte. “

lozLOŽ

Vedome tvrdená nepravda, spravidla opakovaná.

“Som vegetariánka,” zaskuhrala babizna.

klzky-svahKLZKÝ SVAH
Predpokladať, že drobná zmena na začiatku musí nutne viesť k reťazcu súvisiacich nežiaducich dôsledkov.

“Jankovi, nejedz ten perník. zješ jeden dva, zachutia ti a než sa nazdáme, zješ tej starej pani celú jej chalúpku. Kde potom bude bývať ?! “

nevyvratitelnostNEVYVRATEĽNOSŤ
Tvrdiť niečo, čo sa nedá nijako zmysluplne vývratiť či potvrdiť.

“Tá babizna je určite uhranutá, preto nás chce zjesť.”

 

 

Chybné útoky

utok-na-osobuÚTOK NA OSOBU
Predložiť nesúvisiace výhrady voči protistrane, nie voči jej argumentu.

“Nikdy by som neveril človeku, ktorý má na nose bradavicu s chlpom.”

nelichotive-zaradenieNELICHOTIVÉ ZARADENIE
Odmietnuť tvrdenie preto, že je podobné stanovisku nežiaduce osoby alebo skupiny.

“Aj čerti hovoria, že ulupnúť si trochu perníka nikomu neublíži.”

utok-na-nezavislostÚTOK NA NEZÁVISLOSŤ HOVORCU
Odmietnuť záver protistrany len preto, že by takýto záver bol pre protistranu výhodný.

“Tie deti si to celé vymysleli. Chcú ma poslať do väzenia, aby si mohli v perníkovej chalúpke otvoriť vlastnú predajňu. “

presunutie-bremenaPRESUNUTIE DÔKAZNÉHO BREMENA
Odmietnuť obhajovať svoje tvrdenia a predpokladať, že obhajovať by sa mala protistrana.

“Ocko, tá babizna nás chcela zjesť! Nech dokáže, že to nie je pravda! “

utok-na-tvrdenieÚTOK NA PÔVOD TVRDENIA
Odmietnuť tvrdenie kvôli tomu, kde sa vzalo či kto ho pôvodne zastával.

“Pečenie detí je prekonaný zvyk, s ktorým kedysi prišli ježibaby. Teraz je iná doba, teraz jeme zvieratá. “

figurinaFIGURÍNA *
Vytvoriť skreslenú a oslabenú verziu argumentu protistrany, ten potom odmietnuť.

“Deti sa vraj nejedia, pretože je to proti prírode. To by som si ako mala aj prestať čistiť zuby, pretože čisté zuby sú pre prírode ?! “

*) Pôvodný anglický názov tejto chyby (straw man) odkazuje k cvičným figurínám, na ktorých vojaci trénujú útoky, a ktoré sú len nepohyblivými, slabými verziami skutočných protivníkov.

 


centrum-vzdelavania
Koncept a grafika: David McCandless @ informationisbeautiful.net
Český preklad: PhDr. Marek Picha, Ph.D.
http://www.obcanskevzdelavani.cz/argumentacni-fauly

PDF na stiahnutie klikni Tu